مشخصات فنی پراید ۱۱۱
اولین سری پراید ۱۱۱ در سال ۱۳۸۸ و با موتور M13 چهار سیلندر، حجم ۱.۳ لیتر، قدرت ۶۳ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو ۳ تولید شد.
در سال ۱۳۹۲، موتور یورو ۳ پراید ۱۱۱ کنار گذاشته شد و به جای آن پیشرانه تقویتشده یورو ۴ به کار رفت. این موتور همان M13 اولیه است که با تغییراتی قدرت و گشتاور بیشتری پیدا کرده و پاکتر شده است. پیشرانه پراید ۱۱۱ دارای چهار سیلندر، ۱.۳ لیتر حجم، ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور است.
قدرت موتور پراید ۱۱۱ از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود و شتاب ۰ تا ۱۰۰ این هاچبک ۱۴.۵ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. با توجه به ابعاد و اندازه، کُند به نظر میرسد.
پراید ۱۱۱ کمتر از یک تن وزن دارد و وزن خالصش بدون سرنشین فقط ۹۰۵ کیلوگرم است. هاچبک کوچک سایپا برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر مسیر ۶.۴ لیتر بنزین میسوزاند و از این نظر کاملا مقرون به صرفه است.
پراید ۱۱۱ جزو کوچکترین خودروهای بازار به شمار میآید و ۳۶۷۳ میلیمتر طول، ۱۶۰۵ میلیمتر عرض، ۱۴۵۵ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله دو محور ۲۳۴۵ میلیمتر است.
مشخصات فنی
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حجم موتور | ۱۳۲۳ سی سی |
نوع موتور | M13 |
حداکثر قدرت | ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه |
شتاب | ۱۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
سیستم فرمان | هیدرولیکی |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون فنر لول |
سیستم تعلیق عقب | نیمه مستقل |
نوع بدنه | هاچبک کوچک |
نوع رینگ | فولادی |
نوع شاسی | یکپارچه |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
ابعاد و اندازهها
طول | ۳۶۷۳ میلیمتر |
عرض | ۱۶۰۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۵۵ میلیمتر |
فاصله بین محور جلو و عقب | ۲۳۴۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۹۰۵ کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت | ۴۰ لیتر |
قطر رینگ | ۱۳ اینچ |
چرخ جلو و عقب | R13 165/65 |
حجم صندوق عقب | ۲۲۰ لیتر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
طراحی بدنه پراید ۱۱۱
پراید ۱۱۱ نسخه فیس لیفت و بهروز شده پراید نسیم است و مدل هاچبک پراید ۱۳۲ هم به حساب میآید.
اولین مدل پراید در سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۵ خورشیدی) و با نام فورد فستیوا در آمریکا و مزدا ۱۲۱ در ژاپن به بازار آمد و ۱ سال بعد در کره جنوبی تولید شد. این خودرو با همان شکل و شمایل و البته فقط به صورت ۵ در ۱۶ سال در خط تولید سایپا باقی ماند.
طراحان سایپا به این فکر افتادند که دستی به سر و روی این خودروی قدیمی بکشند و آن را نونوار کنند. به این ترتیب جلوپنجره، چراغهای جلو، سپر، چراغهای عقب، شیشه عقب، سپر عقب و در صندوق عقب از نو طراحی شد. اما نمای جانبی پراید ۱۱۱ تقریبا دست نخورده باقی ماند.
با وجود این که این تغییرات موجب شد تا پراید هاچبک ظاهری بهروزتر و جوانپسندتر پیدا کند اما همچنان حالت قدیمی خود را حفظ کرده است.
طراحی داخلی پراید ۱۱۱
کابین پراید ۱۱۱ هم مثل بدنه تغییرات و تحولاتی داشته است. داشبرد به طور کل عوض شده و دیگر خبری از اشکال مستطیلی نیست و همه المانهای طراحی داخلی دایرهای شکل شدهاند. برای ساخت قطعات داخل کابین از پلاستیک سخت استفاده شده و بی کیفیت دیده میشود.
امکانات و تجهیزات پراید ۱۱۱
پراید ۱۱۱ و اصولا خانواده پراید ارزانترین خودروهای بازار هستند و به همین خاطر نباید انتظار امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی چندانی از این هاچبک کوچک داشت.
اولین سری پراید ۱۱۱ در پنج تیپ به بازار آمد که از نظر داشتن و یا نداشتن فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوا با هم فرق دارند.
تیپ ST ارزانترین تیپ است که مثل پرایدهای اولیه هیچ کدام از آپشنهای موردنظر را ندارد. تیپ LX فقط دارای فرمان هیدرولیک است، تیپ SL با ترمز ABS عرضه میشود، تیپ SX هم فرمان هیدرولیک دارد و هم ترمز ABS و در تیپ EX هم هر سه آپشن وجود دارد.
تیپ LE هم مشابه تیپ ST است با این تفاوت که به ایربگ راننده مجهز شده است. فول آپشن ترین تیپ پراید ۱۱۱، SE است. علاوه بر فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده، دارای ایربگ سرنشین جلو است.
از ورود تا خروج پراید ۱۱۱
پراید هاچبک در سال ۱۳۷۲ وارد کشور شد و خیلی زود در دل جامعه ایرانی خودش را جا کرد. قیمت ارزان، مصرف سوخت پایین، طراحی ظاهری ساده، تعمیر و نگهداری کمخرج باعث شد تا پراید در نبود رقیبی جدی تبدیل به پرفروشترین خودرو ایران شود.
استقبال ایرانیها از پراید آنقدر خوب بود که در اوایل ورودش تبدیل به شخصیت اصلی سریال تهران ۱۱ شد. یک پراید هاچبک سبز که شاهد اتفاقاتی در شهر تهران بود.
بعدها این هاچبک کوچک با نام پراید نسیم عرضه شد و تا سال ۸۹ همراه با پراید صبا (صندوقدار) روی خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار داشت تا اینکه در سال ۸۸ فیس لیفت جدیدی از این خودرو به بازار آمد که اعداد ۱۱۱ روی در صندوق عقب نقش بسته بود.
پراید ۱۱۱ در ۷ تیپ به فروش میرسید که این تیپها از نظر آپشن تفاوتهایی با هم داشتند. هفتمین تیپ هاچبک کوچک سایپا، پراید ۱۱۱ SE بود که در سال ۹۲ به بازار آمد و تا ۹ شهریور ۹۶ تولیدش ادامه داشت. البته ساخت و عرضه این خودرو از سال ۹۷ دوباره از سر گرفته شد. آخرین دستگاه از پراید ۱۱۱ در روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹ از خط تولید بیرون آمد.
پراید ۱۱۱، آخر کار پراید هاچبک
یک سالی میشود که تولید پراید ۱۱۱ و دیگر مدلهای پراید متوقف شده است. این خودروهای کوچک ارزانترین گزینههایی بودند که در بازار موجود بود و به همین دلیل و همچنین به علت مصرف کم سوخت، هزینه پایین نگهداری و تعمیرات و فراوانی قطعات پرفروشترین خودروهای بازار شدند.